Circular Strategy Scanner
Circular Strategies Scanner är ett verktyg som hjälper företag att ta första steget till omställningen av cirkulär ekonomi och togs fram inom ramen för forskningsprojektet CIRCit mellan åren 2017–2021. Verktyget visar, klassificerar och kartlägger cirkulära strategier för framtida möjligheter. Circular Strategy Scanner hjälper företag med att:
- Skapa en övergripande förståelse för cirkulära strategier
- Kartlägg aktuella aktiviteter och strategier inom cirkulär ekonomi
- Generera idéer och möjligheter för ökad cirkuläritet för framtiden
Circular Strategies Scanner kan användas i en workshop eller webinar för att beskriva de cirkulära strategier som är lämpliga för en produkt eller tjänst och samtidigt öka uppfattningen i hela organisationen. Därefter kan den användas som utgångspunkt för en genomsökning av nya möjligheter att förbättra eller lägga till ytterligare strategier för cirkulär ekonomi, och därigenom stödja formuleringen av en gemensam vision för cirkulär orienterad innovation. Den används därför som hjälpmedel i arbetsflödet i vår guide för cirkulär ekonomi.
Tyvärr saknas en bra skriftlig beskrivning av Circular Strategy Scanner. Denna video kan vara till viss hjälp (engelska). Men här följer en enkel beskrivning av dess angreppsätt och strategier.
Circular Strategy Scanner ses i sin helhet figuren nedan. Figuren visar de större angreppssätten (1...5) som olikfärgade områden. Varje område är sedan ytterligare uppdelat i olika strategier. Ett undantag finns, och det är område nummer 1: paradigmskifte. Förenklat kan man säga att de övriga fyra områdena syftar till att möjliggöra ekonomisk frikoppling av befintliga produkter, medan område 1 skapar en helt ny lösning för den frågeställning som den befintliga produkten adresserar.
Många av angreppssätten och deras strategier är säkert bekanta. I Figur 5 har vi behållit de engelska namnen på angreppssätten eftersom prefixet “re-” (åter-) ofta används i cirkulära sammanhang. Ta dig tid att titta på bilden och orientera dig. Alla strategier är på svenska och är för det mesta tydliga i sin innebörd.
Observera att i figuren vilar områdena 3-5 på en gemensam grund: logistik. Detta symboliserar behovet av olika logistiklösningar inom alla dessa områden. Logistik är helt enkelt en av de viktigaste möjliggörarna för cirkulär ekonomi, oavsett om det handlar om extern eller intern logistik. Världens bästa cirkulära initiativ kan lätt bli värdelösa om logistiken äter upp alla resursbesparingar på grund av ökat resursutnyttjande från nuvarande logistiklösningar. Till exempel kan ett externt returflöde av produkten orsaka mer koldioxidutsläpp än förbränning vid deponi närmare kunden. Även om jungfrumaterial sparas, sjunker klimatprestandan och det blir ekonomiskt dyrare.
Tabellen nedan innehåller en kort beskrivning av varje område/angreppssätt och strategi för den som söker närmare vägledning:
#1 | REINVENT | Här menas: ta ett större kliv och gör ett paradigmskifte för att lyckas med ekonomisk frikoppling. Digitaliseringen av fysiska medier är ett klassiskt exempel. Tack vare streaming behöver musik och film inte längre ett fysiskt medium. Men detta är mer komplicerat än man kan tro. Ofta leder minskat resursutnyttjande initialt till nya beteenden som över tid kan använda mer resurser, som exempelvis energikrävande serverhallar. | ||
#2 | RETHINK & RECONFIGURE | Ändra affärsmodell: tjäna pengar på ett nytt hållbart sätt. | ||
Resultat och Prestanda | Det här handlar om en typ av tjänstifiering på affärsnivå (Business-to-Business). Ett exempel från den tunga fordonsindustrin är att sälja tjänsten ”ton per kilometer” i stället för att sälja fordon till ett åkeri. | |||
Resultat- eller prestationsavtal | se ovan | |||
Förvaltning av aktiviteter | se ovan | |||
Tillgång och Tillgänglighet | ||||
Delningsplatformar | Ett annat ord för decentraliserad uthyrning. Ingen står för central ägande av produkterna som hyrs ut. Utan plattformen uppmanar olika aktörer att hyra ut sina befintliga resurser. Ett exempel för privatpersoner är Hygglo. | |||
Tjänstifiera | Erbjud en fysisk resurs som en tjänst. En variant av långtidsuthyrningen med kringtjänster som gör det hela enkelt att genomföra, tex. användaren slipper finansiera ett eget köp. Ett exempel är olika typer av leasing för industrimaskiner. | |||
Långlivade Produkter | ||||
Produkter med lång livslängd | Lång livslängd är inte bara avgörande för att lyckas med de följande strategierna, utan det öppnar också möjligheten att erbjuda tilläggstjänster i stället för att sälja en ny produkt. | |||
Återköpsprogram | Går ut på att en tillverkare eller återförsäljare köper tillbaka använda produkter från konsumenterna. Exempelvis elektronikföretag som erbjuder att köpa tillbaka gamla telefoner, renovera dem och sälja dem som “certifierade renoverade” enheter. | |||
Direkt återanvändning | Det innebär att en produkt används igen i sin ursprungliga form utan omfattande bearbetning eller renovering, det vill säga allt begagnat och second-hand. Det är viktigt att företaget som producerat produkten också äger transaktionen till nästa ägare och deltar i den ekonomiska frikopplingen som detta medför. | |||
#3 | RESTORE, REDUCE & AVOID | Minska användandet av resurser på olika sätt. | ||
Råmaterial och inköp | ||||
Förnybara | Använda förnybara material där det går och som är lämpligt ur ett livscykelperspektiv. Ett förnybart material är ett material som kommer från källor som naturligt förnyas och inte tar slut. Exempel på förnybara material inkluderar trä, papper och biobränslen som kommer från växter. | |||
Återvunna | Använda återvunna material där det går. Exempelvis där det är tekniskt möjligt och inte är toxiskt för användaren. | |||
Inköp från sekundära källor | Köp begagnat material, komponenter och produkter. Det här kan gälla exempelvis kontorsmöbler och datorer som behövs för företaget ordinarie verksamhet. | |||
Återställande inköp | Det här handlar om inköpsmetoder som syftar till att återställa och förbättra ekosystem. Det innebär att man använder material och resurser på ett sätt som inte bara minimerar negativ påverkan på miljön, utan också aktivt bidrar till dess förbättring. Till exempel kan man ställa krav på återställandet av naturliga habitat vid gruvdrift. Detta innebär att en råmaterialleverantör förbinder sig att återställa miljön när råvaran inte längre bryts. | |||
Ofarliga och giftfria material | Använda ofarliga och giftfria material i så stor utsträckning som möjligt. Underlättar senare hantering i livscykeln. | |||
Lägsta lämpliga kvalitet | Syftar på att använda den lägsta kvalitetsnivån av ett material eller en produkt som fortfarande uppfyller de nödvändiga kraven för en specifik användning. Det innebär att materialet eller produkten är tillräckligt bra för att fungera effektivt och säkert i den avsedda applikationen. Högpresterande material/produkter är i regel dyrare som en konsekvens av mer resurskrävande tillverkningsprocess och ökat materialinnehåll. | |||
Tillverkning | ||||
Hållbar produktion och effektivitet | Detta omfattar hur effektiva det företagets tillverkningsprocesserna är och hur miljörisker hanteras. Exempelvis: Hur mycket spill genereras av tillverkningsprocessen? Hur hanteras miljöfarligt avfall? | |||
Återvinna material | Återvinning av material i tillverkarens interna processer. Exempelvis materialspill från en process återanvänds som råvara. | |||
Spill | Andra verksamheter i närheten använder spill från tillverkaren. Exempelvis: Spillvärme som inte kan användas i egna processer kan gå till fjärrvärme. | |||
Återvinna/återhämta | Hur arbetar tillverkaren med energiåtervinning, eller kompostering? Exempelvis: Spillvärme från en process används till uppvärmning eller i en annan process. | |||
Produktens Användning | ||||
Produktens livslängd | Sträva efter att produkten ska hålla för minst en användare, men helst flera användarcykler. Gör den robust. Det finns stora skillnader mellan olika produkter i detta avseende. En vanlig lösning är att göra produkten modulär, så att enskilda moduler eller komponenter kan bytas ut i stället för hela produkten | |||
Låg förbrukning | Om produkten kräver resurser som exempelvis el eller vatten vid användning, se då till att den använder dem så effektivt som möjligt för att minimera förbrukningen. | |||
Använd outnyttjad produktkapacitet | Om produkten har mycket stillestånd och inte används, överväg om den kan nyttjas av andra användare som annars skulle köpa en liknande produkt med låg utnyttjandegrad. Till exempel står personbilar ofta stilla: Kan dessa användas av någon annan? Eller kanske som en beräkningsnod eller frekvensreglerare (om det är en elbil)? | |||
#4 | RECIRCULATE PRODUCTS | Det här handlar om att förläng produktens livscykel. Uppdelat i två delar: förläng Det här handlar om att förlänga produktens livscykel, uppdelat i två delar: att förlänga den befintliga användningscykeln och att förlänga till nya användningscykler. Begreppet “Minskat värde” kan vara lite missvisande, men det som menas är att om produkten stannar hos användaren så länge som möjligt, så är det av högre värde för planeten. När vi går ner i listan innebär det att produkten så småningom byter ägare, med mer insats i form av resurser ju längre ner i listan vi kommer. | ||
Uppgradera | (produkten blir kvar hos användaren) Det handlar om att designa produkten så att användaren inte behöver byta ut den för att den befintliga modellen anses vara otillräcklig jämfört med nya modeller av samma produkttyp. Kanske går det att uppdatera produkten på något sätt så att den fortfarande är aktuell med hjälp av modulär design och bra kringtjänster? | |||
Reparation och underhåll | (produkten blir kvar hos användaren) Designa produkten så att man utför åtgärder för att återställa eller bevara produktens funktion och prestanda över tid. Givetvis behövs då även tjänster kopplat till det. | |||
Återanvända | (produkten byter användare) Det är ganska vanligt att dyra komponenter som ingår i större system, till exempel en växellåda i en bil, återanvänds. Om bilen behöver skrotas men växellådan fortfarande är i gott skick, kan den tas tillvara och användas som en begagnad reservdel. | |||
Renovera | (produkten byter användare) Betyder att förbättra eller återställa produkten till ett bättre skick. Det kan inkludera allt från mindre reparationer till omfattande ombyggnationer. | |||
Återtillverkning | (produkten byter användare) Innebär att demontera en produkt, inspektera och reparera dess komponenter, och sedan återmontera den till ett skick som är lika bra som, eller bättre än, när den var ny. | |||
Ändra ändamål | (produkten byter användare) Går ut på att ändra syftet eller användningen av något. Exempelvis en leveransbil byggs om till en husbil i stället för att hamna på skroten. | |||
#5 | RECIRCULATE MATERIALS | Ge avfallsmaterial ett högre värde genom att säkerställa att produktens resurser återvinns så mycket som möjligt när den når återvinningssystemet. | ||
Återvinna | Cirkulera råvaror: återgå till startpunkten som råvara till en ny produkt. Går ut på att material återvinns för att användas igen i samma eller liknande produkter utan att förlora sin kvalitet | |||
Spill | Innebär att material används i en serie av olika applikationer där varje steg innebär en nedgradering av materialets kvalitet. Till exempel kan bomullskläder först användas som möbelstoppning och sedan som isolering innan materialet slutligen återförs till biosfären. | |||
Återhämta | Hur kan vi bäst dra nytta av materialet innan deponi? Om materialet kan komposteras, gör det. Om det kan förbrännas, se till att energin tas tillvara, till exempel för fjärrvärme. |